Kiutazás autóval
Ez a legegyszerübb módja a kiutazásnak, hiszen relatíve kötöttségek nélkül lehet otthonról nekiindulni és útközben bárhol megállni. Végig autópályán lehet lejutni Firenzébe, kevesebb mint 1000 km-re van Budapestrről. Költségek, útvonalak lépésről lépésre és egy kis segítség az autópályán fizetéssel kapcsolatban is.. Van aki az osztrák részen megy van aki meg a szlovén autópályát választja és mióta megnyitották a velencei elkerülő szakaszt gyorsabban megy minden.
Az autó a megérkezés után is szükséges, hiszen így lehet igazán bejárni igazán Toszkánát ahol a földrajzi adottságokból adódóan a tömegközlekedés elég nehézkes.
Az egyik nehézség az osztrák autópálya Klagenfurt környéki szakasza ahol sajnos még most is állandó a sebességkorlátozás és lassítás. A szlovén útvonal relatíve gyorsabb hiszen az autópálya a hegyek lábánál megy tehát nincsenek szintkülönbségek. A másik az új Velence-Mestre elkerülő rész ami kb 30 km 3 sávos szakaszt jelent, ezzel megszűnt a kettős sorbanállás a ki és belépésnél. Marad viszont a Bologna-Firenze szakasz, majdnem a végén ahol a munkák évtizedek óta folynak és bár több új részt megnyitottak a kamionok miatt sokszor áll a sor - és nincs egérút.
Az osztrák és a szlovén vonalon csak matricával lehet utazni, szlovénul " vinjeta " amelynek ára egy évre 95 euro, havi díj 30 euro és a heti 15 euro. Az osztrák matrica kb 9 euro 10 napra. A benzinkutakon lehet megvenni az oszágban és a környező országokban a határok közelében, további infok a szlovén autópálya weboldalán.
ajánlott útvonalak: A Budapest - Firenze távolság kb. 950km, ami egy normál utazásnál 2-3 kisebb megállóval 10-12 órát vesz igénybe. Az út szinte teljes része autópálya és két variáció közül választhatunk:
Ausztria felé Budapest - Bécs - Graz - Klagenfurt - Tarvisio (határ) - Udine - Velence/Venezia - Padova - Bologna - Firenze
Nem Budapestről indulóknak illetve aki el akarja kerülni Bécset a forgalom miatt ajánlott a Székesfehérvár - Veszprém - Körmend - Graz.... vagy az M7esen a Balaton déli partján végig a határig.
Szlovénia felé : Budapest - Székesfehérvár (M7es) - Nagykanizsán át - Torgyiszentmiklós - Maribor - Ljubjana - határ - Trieste - Udine - Velence/Venezia - Padova - Bologna - Firenze
Dugók
Érdemes éjszaka utazni főleg a nyári melegek idején, illetve julius-augusztusi hétvégeken, amikor az olaszok is nekiindunak nagy tömegekben. Vasárnap és ünnepnapokon tiltott a teherforgalom, ezért könnyebb haladni, mert pl Bologna-Firenze hegyi útvonalon egyébként egybefüggő kamionsor megy a jobb oldali sávban és több részen dolgoznak is a bővítés miatt. Velence környékén szinte mindig nagy forgalom van, de ez most az új szakasz miatt javulni fog. Aki Firenze mellet is elmegy, mert délebbre utazik annak a város környéki dugóval is számolni kell, mert nincsen körgyűrű, és főleg a reggeli és késő délutáni órákban lassul jelentősen a forgalom. A legnagyobb torlódás az ünnepek és az agusztusi szabadságok idején van pl. Húsvét hétfő, április 25, május 1, junius 2, agusztus 15... (olvasd el a 'Mikor érdemes utazni?' részt) Egyéb:
Ne felejtsétek el, hogy Olaszországban az autópályákat zöld tábla jelzi, míg az autóutakat kék tehát pont a magyar színek ellenkezője. Ez főleg Pisa, Firenze vagy Siena környékén elég félreérthető, ahol ellenkező irányban jelzik ugyanaz a várost a különböző színű táblák. Az autópálya társaság weboldalán meg lehet nézni a számtalan webcamerán az adott pillanatban a forgalmat.
Költségek:
Az üzemanyag Olaszországban a legdrágább, pontos árakat találtok a következőp weboldalon benzinkutanként: www.prezzibenzina.it/ és általában az Agip és az Esso a legjobb de naponta változik. Szerintem Szlovéniában a legolcsóbb vagy aki a másik úton megy az osztrák oldalon is jobb mint az olasz ( az autópályán kívül eső helyeken -pl a Körmend felé utazóknak a magyar határ és az autópálya közötti szakaszon).
-
Ausztriában autópályamatricát kell venni belépés előtt, ami kb 9 euro 10napra érvényes.
-
Szlovéniában 35 euro a havi matrica mert a hetesbe nem fér bele a 8 nap utazással együtt
-
Olaszországban kb 28 euro körüli összeget kell fizetni ezen a szakaszon az autópályáért oda ugyanennyit vissza, pontosan itt nézheted meg http://www.autostrade.it/autostrade/percorso.do
Az autópályák Olaszországban nem matricásak, mint nálunk, hanem kilométerarányosak. Tehát belépéskor a kapunál sorompo van ami akkor nyílik ki ha kiveszed a kártyát (van úgy, hogy meg kell nyomni a nagy piros gombot ) kilépéskor pedig leadni a kártyát és fizetni. A fizető kapuknál többféle jelzés is van, ne menjetek a TELEPASS feliratúhoz akkor sem ha mindig nyitva van és nincs sor, mert itt csak a speciális ’távirányitóval’ rendelkező olaszok mehetnek át (főleg kamionosok) . Aki el akarja kerülni a hosszú sorbanállást és van hitelkártyája az választhatja a VIACARD feliratú kaput (Visa, Maters stb jele is ott van), mert itt elöszőr a jegyet, majd a kártyát bedugva pillanatok alatt lezajlik a fizetés egy minimális felárral. Lehet úgynevezett viacard kártyát is venni a benzinkutaknál, amiről aztán az automata leveszi a megfelelő összeget, de ezt csak gyakorlott, olaszul tudóknak ajánlom. Több helyen vannak már automata készpénzes fizető kapuk is, itt először a jegyet kéri az automata, majd kiírja az összeget, után be kell dugni a papírpénzt és/ vagy bedobni az aprót ( ezt egy kinyiló ’fiokocskába’), és aztán a visszajárót megvárni alul jön ki.
Ajánlott pihenőhelyek:
Ausztriában valamelyik Rosenbergernél, vagy a Worthersee-nel Klagenfurt magasságában, majdnem az osztrák-olasz határnál. Olaszországban bármelyik benzinkútnál egy tipikus Autogrillnél, egy igazi olasz kapucsinora (capuccino). Itt el lehet menni wc-re is, sokszor a nénike ott ül és kérnek érte egy kis aprót, de nem kötelezhetnek rá senkit sem (én akkor adok, ha tiszta volt minden). Aki nincsen hozzászokva az olasz mosdókhoz, annak megjegyzem, hogy sokszor a vízet egy pedállal kell beindítani, ami a mosdókagyló alatt van, lábmagasságban és a wc lehúzása is sokszor ugyanígy működik. Vannak persze fotocellás mosdők is, ami akkor indul be ha a kezünket a csap alá tesszük, ugyanígy a wc lehúzásnál. Az olasz kávézónál általában külön kell előre fizetni egy kasszánál (cassa), majd a blokkal kérni a pultnál a kávét - bár az olaszok sokszor először isznak aztán fizetnek.
|