a Merhavia kiadó utikönyvéből
egy pár soros általános Toszkána- utikönyv bemutató
A tirrén part hosszú hajlata, az Appenninek gerince, az Apuai-Alpok rövid vonulata és a Monte Amiata által uralt Maremma festői partvidéke határozza meg a régió körvonalait, melynek csodálatos tája különleges változatos. A vidék belső részén az Appenninek magasodnak. Innen ered az Arno és a Tiberis. Uralja a tájat, széles és üde zöld völgyeit, zordon szorosait, sűrű erdeit. Megtalálhatjuk a mediterrán országokra jellemző élővilágot: a szőlőt, az olajfát és a ciprust, az etruszkok szent fáját.
Ezer esztendő alatt Toszkána két kulturális virágkort, nagyszerű kulturális felvirágzást élt meg. Róma alapítása előtt, a görög kolóniák dél-itáliai fénykora idején indult fejlődésnek az etruszk civilizáció. Ők alapították az első toszkán városokat, melyek közül néhány még ma is pezsgő élet él. Kr. u. 1000 után, a pápa és a császár hosszan tartó vitája idején Toscana másodszor élte meg civilizációjának látványos felemelkedését. Firenze volt legjellemzőbb példája több itáliai város ama fejlődésének, amely a közösségi demokrácia formáitól önpusztító ellenségeskedéseken keresztül, az abszolutista hercegség megteremtéséhez vezetett - Firenze esetében a Mediciekéhez.
A középkor utolsó két évszázada és az azt követő reneszánsz jelentette az itáliai művészet történetének legboldogabb korszakát. A város még egyszer a politikai és kulturális élet gyújtópontjába került. Ez volt a legfontosabb toszkán települések városiasodásának ideje. Szélesebb körben falak, városkapuk és új utcák épültek, miközben a városi életet a politikai és vallási élet kettőssége jellemezte. Hatalmas keresztelőtemplomokat, székesegyházakat és városházákat emeltek. Később, amikor a gazdagság néhány befolyásos család kezében összpontosult, nemesi magánpaloták és kápolnák épültek. A képzőművészetekben megerősödött a logikus és racionális polgári szemlélet. Giotto újító festészete a természetet és a dolgok valóságát tükrözte. Ez utat nyitott a következő évszázad festészeti vívmányainak, csakúgy, mint az olasz irodalmi stílus alapjait toszkán nyelven megteremtő Dante Alighierinek. A reneszánszra jellemző individualizmus leginkább a zsenielméletben nyert kifejezést. Leonardo da Vinci, festő és tudós testesítette meg az emberi sokoldalúság ideáját.
Ezen a tájon így kísérik a természet csodáit a múlt kitörölhetetlen emlékei. Ezek ékesszólóan bizonyítják Toszkána vezető szerepét az európai kultúra legtündöklőbb korszakában. Minden szögletében, még a legtávolabbiban is, találunk egy-egy ősi szentélyt, hegyoromra épített kastélyt, palotát vagy tornyot. Nagy- és kisvárosok, ókoriak: mindegyik kincset tár elénk. Freskót egy templomban, teret, amely megőrizte eredeti jellegét, mesterművekben gazdag, népszerű múzeumokat, monumentális székesegyházakat és palotákat. Masszív falakat és erődöket, melyek a városok által megteremtett művészi és gazdasági fénykort idézik. Gyors toszkánai utunk során megkíséreljük felhívni a figyelmet az egyes városok főbb művészi értékeire. Nem feledkezünk meg táj lényeges elemeiről, a turistaközpontokról és gyógyforrásairól sem.
A látogatóra bízzuk hogy felfedezze magának a számtalan békés, gazdag történelmi múltú, festői helyet, melyek oly széppé varázsolják ezt a tájat, amelyet egyetlen útikönyv sem tudna soha kimeríteni.
MERHAVIA - PLURIGRAF
|